Pages Menu
TwitterFacebook
Categories Menu

Posted by on jul 8, 2016 in Kaas, Zuivel | 1 comment

EU-campagne ‘Discover Farmhouse Cheese’ beëindigd

EU-campagne ‘Discover Farmhouse Cheese’ beëindigd

Op 8 juli 2013 ging de promotiecampagne ‘Discover Farmhouse Dairy / Cheese’ van start. Deze driejarige campagne in Ierland, Duitsland en Nederland was erop gericht om boerderijzuivel onder de aandacht te brengen van de consument. Slechts een heel klein deel van de totale zuivelmarkt betreft Echte Boerderijzuivel: dat is zuivel die echt op de boerderij gemaakt wordt, met de melk van de eigen koeien, geiten en/of schapen. Juist in een tijd dat veel consumenten op zoek zijn naar producten met een bekende herkomst, heeft de boerderijzuivelbranche de consument veel moois te bieden. De afgelopen drie jaar is deze boodschap onder de aandacht gebracht, door middel van online communicatie, activiteiten op de winkelvloer, aandacht via de media, receptenkaarten en activiteiten als ‘Oktober Boerenkaasmaand’ en de ‘Cum Laude verkiezing van de allerlekkerste boerderijzuivel’. We blikken terug op een campagne met mooie hoogtepunten en goede resultaten.

De resultaten van de campagne zijn o.a. via een onafhankelijk onderzoek uitvoerig gemeten. De bekendheid van boerderijzuivel (inclusief Boerenkaas) was voor de start van de campagne volgens de onafhankelijke metingen al bijzonder hoog: slechts 20% van de ‘moeders’ en slechts 10% van de ‘vrouwen 50+’ was niet bekend met boerderijzuivel / Boerenkaas. De helft van de ‘moeders’ en zelfs tweederde van de ‘vrouwen 50+’ zegt bovendien deze producten wel eens gegeten of gedronken te hebben. Het feit dat Boerenkaas een product is dat officieel door de Europese Unie erkend is als Gegarandeerde Traditionele Specialiteit, is aan het einde van de driejarige campagne significant bekender dan voor aanvang van de campagne. Ook weten kinderen (leeftijd: 9 tot 13 jaar) aan het einde van de campagne vaker dan voor de campagne dat melk en vla zuivelproducten zijn dan voor de campagne en vinden zij boerderijzuivel vaker ‘lekker’ en minder vaak ‘ouderwets’. Als de kinderen zouden mogen kiezen, hebben zij vaker dan voor de campagne voorkeur voor boerderijzuivel vergeleken met zuivel uit de fabriek.

De boeren zijn blij met de resultaten van de campagne. Nu zij steeds minder geld krijgen voor melk die ze leveren aan de fabriek, is het des te aantrekkelijker om zelf zuivel te maken op de boerderij. En de consument weet deze authentieke producten bijzonder te waarderen. Iedereen blij!

Voorlopig gaat de Bond van Boerderij-Zuivelbereiders (de vereniging die de belangen van de zelfzuivelende boeren behartigt) zonder EU-steun en zonder overheidssteun door met het promoten van de Echte Boerderijzuivel, waaronder de echte Boerenkaas. De websites (www.boerderijzuivel.nl en www.discoverfarmhousecheese.eu) blijven online, we blijven twitteren en we bijven actief op Facebook.

1 Comment

  1. Wij zijn van de echte boerenproducten. Lekker en eerlijk van smaak

Post a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *